26 kwietnia 2015

NotatniKulturalny #1 Fryderyki na dzień dobry...


Plan był nieco inny. Miałem pisać i wkurzać się na kolejne żenująco słabe płyty, programy filharmonii i takie tam, ale w sumie stwierdziłem, że Fryderyki okazują się zdecydowanie bardziej wdzięcznym tematem, niż płyta… Conchity Wurst i zapowiadana premiera kolejnej i nic nie wnoszącej nowego płyty „super grupy” Kombi…
 ile same Nominacje jakoś niespecjalnie mnie dziwiły no może poza Behemothem i kilkoma       pomniejszymi nazwiskami, i szczerze mówiąc niespecjalnie mnie też ekscytowały, to już wyniki okazały się w kilku miejscach sporym zaskoczeniem. 


Lecimy wiec od samego początku. The Dublings jako fotograficzny debiut roku, to chyba mimo wszystko dobry wybór. Przynajmniej bezpieczny muzycznie. Album roku w...  Rocku dla Natalii Przybysz w większym stopniu pozwolił mi odetchnąć, trochę na zasadzie fajnie, że nie Behemoth, choć liczyłem tu w zdecydowanie większym stopniu na Curly Head czy Luxtorpedę. Album pop... No i pierwsze zaskoczenie, bo Składam się z ciągłych powtórzeń Artura Rocka jakoś specjalnie mną nie wstrząsnął. Szczerze mówiąc, włączyłem go raz czy dwa w samochodzie i tyle. Zdecydowanie za mało by go uznać za jakąś wybitna produkcję... Lepiej wypadała tu dla mnie Mela Koteluk (no dobra, była moim faworyte,), Lemon, czy Grzegorz Turnau, i kolejność nie jesteś tu przypadkowa ale... Zawsze mogło być gorzej. Utwór roku i znów Natalia Przybysz z numerem Miód.... Może być. Album roku alternatywa to aż wyjątkowo trzy fajne propozycje, spośród których wybrano Mamuta Fisza i Emade. Ale też gdyby Fryderyka dostały Pustki czy The Dublings jakoś specjalnie bym nie marudził. Największy problem mam z kategoria Muzyka korzeni (rozpisana jako dziwny gatunkowo miks bluesa, folku, country i reggae)... Pomimo ogromnej sympatii dla VooVoo (Fryderyk za płytę Dobry Wieczór) zdecydowanie bardziej pasowałoby mi tu Kroke, albo Warszawskie Combo Taneczne. Fastrygi Neli Koteluk tak trochę na otarcie łez jako teledysk roku. 


No i robi się poważniej.... 

Płyta jazzowa roku dla tria Marcina Wasilewskiego wspieranego przez Joakima Mildera to był w tym gronie stu procentowy faworyt.  W tej kategorii dziwiły mnie natomiast dwa nagrania (Jacek Namyslowski i Nikola Kolodziejczyk)  jakkolwiek dobre ale tak, między nami mówiąc wymieniłbym bez problemów dziesięć lepszych nagrań powstałych w tym roku tzn. w zeszłym, które bardziej by mi tu pasowały... Artysta roku dla Marcina Wasilewskiego też trochę zastanawia. Wasilewski w tym kontekście funkcjonuje raczej jako triowy kolektyw i jako trio jest genialne. Fotograficzny debiut dałbym Kubie Plużkowi zamiast Kołodziejczykowi. Nie to, że Chord Nation jest jakimś złym nagraniem wręcz przeciwnie, ale jak dla mnie murowanym faworytem był tu Kuba. Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa powędrował do ProModern nota bene zwycięzcy w kategorii najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej...i w przypadku tej pierwszej kategorii trochę mi szkoda nagrania Pasji Dariusza Przybylskiego, która była jednym z ciekawszych odkryć zeszłego roku... Muzyka kameralna i Paweł Łukaszewski to bezpieczny i dobry wybór. Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca to nagroda dla mojej ukochanej Aukso i Marka Mosia. Recital solowy, liczyłem na Morawskiego w wykonaniu Agnieszki Rehlis, ale szczerze oddam ze Nagrania archiwalne Kaji Danczowskiej wygrały zasłużenie. I na koniec najlepszy album polski za granicą dla Ewy Kupiec za płytę z Symphony for String Orchestra Grażyny Bacewicz. 

Ogólnie nominacje były trafione. W większości, choć ten Rojek… no powinna wygrać jego kategorię Mela Koteluk. Na pewno cieszą mnie nominacje dla zaprzyjaźnionego DUXU i RECARTU, bo w obu wypadkach nominowano płyty bardzo ciekawe (z naciskiem na Pieśni Morawskiego i Pasję Przybylskiego- dla mnie to były właśnie dwie najbardziej wartościowe propozycje).


Wyniki raz jeszcze
Fonograficzny Debiut Roku: The Dumblings
Album Roku Rock: Natalia Przybysz Prąd
Album Roku Pop: Artur Rojek Składam się z ciągłych powtórzeń
Utwór Roku: Natalia Przybysz Miód
Album Roku Hip-Hop: O.S.T.R. & Marco Polo Kartagina
Album Roku Elektronika/ Indie/ Alternatywa: Fisz/ Emade Mamut
Album Roku Muzyka Korzeni (w tym blues, country, folk, reggae): VooVoo Dobry wieczór
Teledysk Roku: Mela Koteluk Fastrygi
Muzyka Jazzowa
Album Roku: Marcin Wasilewski Trio/ Joakim Milder Spark Of Life
Artysta Roku: Marcin Wasilewski
Fonograficzny Debiut Roku Nikola Kołodziejczyk Orchestra
Muzyka Poważna
Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa: proModern Where are you. Pieces from Warsaw
Album Roku Muzyka Kameralna: Paweł Łukaszewski Musica Sacra 5
Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca: Kilar/Moś/AUKSO
Album Roku Recital Solowy: Kaja Danczowska Nagrania Archiwalne z lat 1974-2007
Najlepszy Album Polski Za Granicą: Grażyna Bacewicz Symphony for String Orchestra
Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej: proModern Where are you. Pieces from Warsaw.
Złote Fryderyki za całokształt osiągnięć:
Kazimierz Kord- muzyka poważna
Janusz Muniak- muzyka jazzowa

Lech Janerka- muzyka rozrywkowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz