21 listopada 2012

Nominacje ICMA dla płyt DUXu


                                                   4 nominacje do nagrody

International Classical Music Award

dla płyt DUX 

 

ICMA (International Classical Music Award) to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie muzyki klasycznej.

Jury rekomendujące płyty do nagrody składa się z przedstawicieli najważniejszych specjalistycznych mediów muzycznych z całej Europy. W tegorocznej edycji byli to redaktorzy naczelni oraz dziennikarze reprezentujący: Fono Forum (Niemcy), Crescendo (Belgia), MDR Figaro (Niemcy), Gramofon (Węgry), Musica (Włochy), Musik&Theater (Szwajcaria), Opera (Wielka Brytania), Orpheus (Rosja), Pizzicato (Luksemburg), Radio 100,7 (Luksemburg), ResMusica (Francja), Andante (Turcja), Rondo Classic (Finlandia), Scherzo (Hiszpania), portal Kultura (Rosja), IMZ (Austria),.

Przyznanie nominacji dla publikacji fonograficznych następuje z rekomendacji co najmniej dwóch członków Jury. Fakt przyznania nominacji aż 4 płytom DUX jest wydarzeniem bez precedensu i z pewnością przyczyni się do promocji polskiej muzyki i polskich wykonawców poza granicami kraju.

Nominacją do ICMA 2012 wyróżniono następujące pozycje:

o   DUX 0336: SoYoung Yoon – skrzypce, Piotr Borkowski – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Gorzowskiej. (Czajkowski, Sibelius) – w kategorii: koncert

o   DUX 0783: Serwacy Łagoda – Aleksander Teliga, Zuzia – Aleksandra Buczek, Marcin – Leszek Skrla, Stanisław (Michał) – Michał Partyka, Bartłomiej – Janusz Lewandowski, Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie, Dyrygent – Warcisław Kunc, Kierownik chóru – Małgorzata Bornowska. (Moniuszko „Verbum Nobile”) – w kategorii: opera

o   DUX 0137: Ewa Mrowca – klawesyn (Geoffroy) – w kategorii: instrumentalna muzyka barokowa

o   DUX 0893/0894: Gajusz Kęska – fortepian (Szymanowski) – w kategorii: instrument solo

Ogłoszenie wyników oraz uroczyste przyznanie nagród ICMA odbędzie się dnia 18 marca 2013 roku w Mediolanie.
Płyty nominowane:

Debiut fonograficzny rewelacyjnej skrzypaczki koreańskiej Soyoung Yoon -
laureatki I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Yehudi Menuhina (2002), najmłodszej zdobywczyni I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Kulen Kampff” w Kolonii (2003), finalistki Międzynarodowego Konkursu w Hanowerze (2003), laureatki I miejsca na Międzynarodowym Konkursie im. Tibora Vargi (2005), na którym otrzymała również specjalną nagrodę im. Bartóka, zdobywczyni tytułu „Najlepszego Młodego Artysty” przyznanego przez Stowarzyszenie Muzyczne Korei (2005), laureatki pełnej puli nagród na Konkursie Dawida Ojstracha, na którym odebrała Grand Prix, nagrodę specjalną dla najlepszego wirtuoza oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego (2006), laureatki Konkursu w Indianapolis (2010), Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli (2009) i konkursu Czajkowskiego w Moskwie (2007). W Polsce znana dzięki I nagrodzie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego. To dzięki staraniom Towarzystwa im. H. Wieniawskiego SoYoung Yoon nagrała swoją pierwszą w karierze solową płytę (2012). Znalazły się na niej fascynujące interpretacje koncertów skrzypcowych Czajkowskiego oraz Sibeliusa. Skrzypaczce towarzyszy Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Piotra Borkowskiego - jest to także pierwsza płyta tej nowej polskiej orkiestry symfonicznej.

 
Po raz kolejny nakładem wydawnictwa DUX ukazała się jedna z wspaniałych polskich oper, które warto przypomnieć nie tylko miłośnikom gatunku. "Verbum Nobile" to lekka opera komiczna, która zapoczątkowała współpracę Stanisława Moniuszki z Janem Chęcińskim - autorem libretta do "Strasznego Dworu" i "Parii". Przyjęta entuzjastycznie przez warszawską publiczność w 1861 roku, powraca w bardzo dobrym wykonaniu zespołu szczecińskiej Opery Na Zamku, który ze swadą interpretuje partyturę Moniuszki. Wokaliści często narzekają, że arie twórcy polskiej opery narodowej są niewygodne – w wykonaniu znakomitych solistów nie jest to odczuwalne, wręcz przeciwnie, akcja skrzy się dowcipem! Prosta fabuła, oparta na wiążącej mocy raz danego szlacheckiego słowa oraz wdzięczna muzyka przenoszą nas do XVII-wiecznej sielanki. Okazuje się, że Moniuszko to nie tylko ikona muzyki polskiej, ale także kompozytor rangi międzynarodowej. Warte posłuchania !
 

Jean Nicolas Geoffroy to jeden z mniej znanych szerokiej publiczności klawesynistów francuskich XVII wieku. Płyta ze suitami klawesynowymi w wykonaniu Ewy Mrowcy zawiera utwory z unikatowych odpisów przechowywanych w zbiorach Bibliothèque Nationale w Paryżu. Poza ciekawym repertuarem uwagę zwraca wyjątkowy instrument – kopia klawesynu francuskiego wg Pierre’a Donzelague’a (1711) zbudowana w Hückeswagen w 1996 roku. Zgodnie z dawną praktyką, klawesynistka dobiera części cyklów dysponując  pewną dowolnością, dzięki czemu całość zyskuje osobisty dramaturgiczny rys. Klawesyn imponuje pełnym dźwiękiem, natomiast intrygująca gra Ewy Mrowcy sprawia, że płyty słucha się z przyjemnością.

 

 
Trzy sonaty fortepianowe Karola Szymanowskiego zawarte na dwóch płytach DUX w wykonaniu Gajusza Kęski to pozycja warta polecenia. Wybitny pianista młodego pokolenia podjął się nagrania całego cyklu, rzadko wykonywanego ze względu na duże trudności techniczne utworów. Sam Szymanowski w rozmowie z Rubinsteinem przyznał, że trudność owa była jego ambicją i poniekąd celem. Gajusz Kęska od lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki polskiej, w szczególności dzieł Chopina i właśnie Szymanowskiego. Słuchając płyty warto przeczytać książeczkę, która zawiera esej pianisty przybliżający osobę Szymanowskiego oraz kreślący osobiste refleksje wykonawcy. To także imponujący debiut !
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz