29 września 2013

Sounding The Body Electric

Przyznaję się, blog opanowany został przez nagrania jazzowe… kilka czynników złożyło się na ten stan rzeczy, ale zawsze z niezwykłą wręcz radością i zaciekawieniem pochylam się nad nowościami, które pojawiają się w świecie muzyki współczesnej… i tu ponownie- można zapytać, który to już raz- wracamy dzięki labelowi Bołt Records do archiwów Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia… ale także niebawem wracamy z nowymi płytami wytwórni DUX, której premiery (Composers Concert Live z muzyką Krzysztofa Herdzina, Piano Works vol.1 z utworami Krzysztofa Meyera czy nagranie nowych utworów Macieja Zielińskiego) również przykuwają moją uwagę.

David Crowley: „Projekt Sounding The Body Electric został przygotowany jako wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi. Za cel postawiliśmy sobie zbadanie procesu kształtowania nowego obszaru eksperymentowania, jaki wyłonił się na pograniczu muzyki i sztuki w Europie Wschodniej w latach sześćdziesiątych oraz siedemdziesiątych. Kompozycje jakie wybrane zostały do tego fonograficznego projektu, są różnorodne. Począwszy od Głosu z głośnika Vladana Radovanovicia, kompozycji o której tytuł mówi w zasadzie wszystko, przez Same tranzystory Krzysztofa Wodiczko i Szabolcsa Esztényi’ego, kompozycji rozpisanej na ośmiu wykonawców obsługujących tranzystory radiowe, czy nagrania „terenowe” tworzące kompozycje Skrzyżowanie Wojciecha Bruszewskiego i Muzyka wewnątrz i na zewnątrz neoawangardowej grupy Kolektywnje Dejstwija, kończąc na kompozycjach powstałych jako impuls na konkretne wydarzenie bądź zamówienie Ode to Light Arne Nordheim a także Nagrobek Malewicza Rudolfa Komorousa. Ta różnorodność buduje dla nas jako odbiorców niezwykle wręcz intrygującą przestrzeń słuchową, w której musimy się- mówiąc nieco kolokwialnie „po swojemu” odnaleźć. Dotyczy to w równym w zasadzie stopniu Skrzyżowania jak i Muzyki wewnątrz i na zewnątrz , kompozycji, dla których wspólny pozostaje twórczy zamysł. Pierwszy z utworów- zrekonstruowany przez Wiktora Skoka i stanowiący zapis nagrania terenowego tego samego skrzyżowania 40 lat później- to nagrane odgłosy miasta tworzące pejzaż znany nam z codzienności. Na skrzyżowaniu ulic umieszczone zostały 4 mikrofony rejestrujące owe odgłosy, szumy, zgrzyty, następnie nagranie to zostało zaprezentowane w odpowiedniej skali przez cztery głośniki. Podobnie, choć nie w ten sam sposób ujęli temat twórcy z Kolektywnych działań. Tu materiałem formotwórczym były nagrane odgłosy tramwajów… albo dzieło Hugha Daviesa Shozyg, będące rejestracją kolektywnej improwizacji na instrumencie elektronicznym powstałym w domowych warunkach i Rysunki akustyczne Milana Grygana będące również zapisem akustycznym pewnych elementów chwilowych, momentowych, ulotnych gdyż są one zapisem odgłosów towarzyszących tworzeniu rysunków, czym zaciera twórca różnicę pomiędzy tworzeniem a odtwarzaniem partytury graficznej.

               Samo nagranie, jest kolejną próbą ukazania dorobku Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia… może nie tyle próbą ukazania dorobku, co próbą przywrócenia tegoż dorobku świadomości muzykologów, muzyków, a także odbiorców. Dorobku będącego spuścizną- można bez zbędnej przesady napisać- niezwykłą i wyjątkową.

Ode mnie: ******/ ******

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz