Łukaszewski udowadnia tą kompozycją, że jest twórcą w pełni
dojrzałym o sprecyzowanym języku twórczym i ów fakt, iż w swym dziele nie
zaskakuje słuchacza jest raczej potwierdzeniem powyższej tezy. Missa de Maria a Magdala to dzieło
monumentalne… potężne początkowe akordy blachy z dzwonami rurowymi sprawiają
wrażenie quasi fanfary… dołączają
organy. Fanfara nagle milknie pozostaje smuga dźwiękowa- echo akordu blachy-
trzymana przez smyczki… dołącza chór z organami… później znów smyczki i chór
już bez organów ale z towarzyszeniem smyczków. Taki jest początek dzieła Introitus. Kyrie przynosi złagodzenia… to Łukaszewski jakiego dobrze znamy.
Zwraca uwagę dobrze napisana partia chóralna- do czego również kompozytor nas
już przyzwyczaił- „wysokie” soprany… kontemplacyjny, medytacyjny i tajemniczy
nastrój. Ciekawie wypada materiałowe połączenie Glorii z Introitusem… i w
tym sensie może być potraktowane jako przedłużenie pierwszej części. To właśnie
w tym miejscu pojawiają się po raz pierwszy soliści. (znakomity Tomasz Sadownik-
Communio !!!- i bardzo dobry sopran
Elżbieta Grodzka- Łopuszyńska). Najbardziej bodaj intrygującą częścią, poprzez
występowanie muzycznych orientalizmów,
jest Graduale… partia oboju
(rożka angielskiego?) z wyraźnym muzycznym- żydowskim- odwołaniem, które z
kolei przenika w dalszej części do partii wokalnych. Bardzo ciekawie rozwiązane
muzycznie jest Credo… kilka
inteesujących współbrzmień w partii chóralnej, „zapętlone” smyczki daje to
bardzo ciekawy efekt muzyczny… i „zatrzymanie” w Offertorium…
Na pewno należy też zwrócić uwagę na wykonanie. Chór
Akademii Techniczno- Humanistycznej w Bielsku Białej oraz Śląska Orkiestra
Kameralna pod Janem Borowskim sprawiają, że kompozycji Łukaszewskiego słucha
się z wielkim zainteresowaniem i skupieniem… i są też momenty w tej kompozycji
metafizyczne… Offertorium, Agnus Dei
czy Credo… podczas których odbiorca
gubi poczucie rzeczywistości i daje się porwać muzyce… i kończące całe dzieło Amen, przywracające początkowy motyw
muzyczny…
Ode mnie: ******/ ******
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz